Неділя
19.11.2017
20:52
Головна » Файли » Предмети » Укр. мова та літ.

конспект уроку
18.02.2013, 17:55
Мета: поглибити знання учнями тексту повісті «Зачарована Десна», допомогти усвідомити ідейно-художні особливості твору, вдосконалювати навички виразного читання й аналізу прозового твору, вміння працювати в групах, розвивати творчі здібності школярів, їх естетичний смак, мовлення; виховувати любов до своїх рідних, природи, спостережливість, почуття відповідальності.
Обладнання: портрет письменника, виставка його творів, підручник, презентаційні матеріали учнів.
Тип уроку: узагальнення знань та вмінь.
Форма уроку: урок - фільм
Хід уроку
I. Організаційний момент
II. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми та мети уроку
- Погляньмо на автопортрет О.Довженка. Прокоментуймо слова митця «Рисую я не в зеркало обачно, а в душу». Так, дійсно, О.Довженко зображує багатогранність свого внутрішнього світу, що виявилася в малюнках, фільмах, сценаріях, прозі, листуванні… Земля України, сповнена мудрістю багатьох поколінь, полита кров'ю і потом своїх дочок і синів, зрощена мільйонами душ і сердець, тільки така земля могла дати світові такого митця.
Сьогодні ми з вами поринемо у дивовижний світ дитячих мрій, почуттів героя, в якому гармонійно поєднуються два персонажі: малий
9
хлопчик Сашко й дорослий філософ-митець. І щоб зрозуміти філософію
життя дорослої людини, необхідно зазирнути в дивовижний світ її дитинства.

III. Актуалізація знань учнів. (слайд)
Вікторина «Сторінками «Зачарованої Десни»»
1 Кому радість, «коли вилізає з землі всяка росиночка»? (Матері.)
2 Хто «любив… гарну бесіду й добре слово»? (Дід Семен.)
3 Чиєю «творчістю душі» була лайка? (Прабаби Марусини.)
4 Чому діти не ходили до великих кущів смородини? (Тому що вони боялися гадюк.)
5 Для чого Сашко дражнив бджіл? (Щоб вони його укусили і щоб йому дали мідну копійку для прикладання.)
6 На що була схожа хата Сашкових батьків? (На стареньку білу черепицю.)
7 Що з овочів Сашко полюбляв найбільше? (Моркву.)
8 У кого «голос… був такий добрий, і погляд очей, і величезні, і мов коріння, волохаті руки такі ніжні»? (У прадіда Тараса.)
9 Звідки взявся лев на берегах Десни? (Із мандрівного звіринцю.)
10 Яка пригода трапилася із собакою Піратом? (Він загубився на ярмарку й прибіг додому через місяць.)
11 Після якого випадку Сашко ні разу не вдарив кота? (Після того, як він підслухав розмову коней.)
12 Яким є ключове слово кіноповісті, пов'язане з головною думкою цього твору? (Добро.)

IV. Розкриття теми та завдань уроку.
Дорогі діти, нагадую Вам (учні отримали домашні випереджувальні завдання), що сьогодні ми не лише продовжимо вивчення кіноповісті, а і
10
уявимо себе також кінорежисерами і створимо кадри власного фільму
«Незабутній світ дитинства». Тож прошу налаштуватися на творчу співпрацю. Що ж спонукало Довженка поринути у своє далеке минуле? (слайд) пролог твору: «Бажання усвідомити свою природу на ранній досвітній зорі коло самих її первісних джерел…».
Ви отримали картки-сонячні промінчики, напишіть про ваші асоціації з сонячною країною Дитинства, мрій, надій.
(вчитель читає вірш):
Країна дитинства, країна казкова.
І часто дорослих вона вабить знову.
І часто дорослі літають у мріях,
Вернутись в дитинство живе в них надія.
1)У нас з вами є можливість зустрітися з Довженком, погравши в рольову гру – зустріч з письменником..
Діти задають питання гостю-учневі.(підготовленому заздалегідь)
- Олександре Петровичу, дуже цікаво дізнатися про ваше дитинство. Якими були ваші батьки? (Багато бачив я гарних людей, але такого, як батько, не бачив. Голова в нього була темноволоса, велика і невеликі розумні сірі очі. Тільки в очах чомусь завжди було повно смутку. Жарти любив. Також розумів і шанобливість. Зневажав начальство і царя. З нього можна було писати лицарів, богів, апостолів, великих вчених чи сіятелів , - він годився на все. Багато наробив він хліба, багатьох нагодував, урятував од води, багато землі переорав, поки не звільнився від свого смутку.
До чого ж гарно й весело було в нашому городі. Чого тільки не насадять наша невгамовна мати. «Нічого в світі так я не люблю, як саджати що-небудь у землю, щоб проізростало. Коли вилізає з землі всяка росиночка , ото мені радість», - любила проказувати вона).
-А чим є для Вас Десна, Олександре Петровичу? ( Десна зосталася нетлінною у моїй уяві. Свята, чиста ріка моїх дитячих незабутніх літ і мрій.
11
Щасливий я, що народився на твоєму березі, Десно, що пив у незабутні роки твою м'яку, веселу сиву воду, ходив босий по твоїх казкових висипах, слухав рибальських розмов на твоїх човнах і казання старих про давнину…)
-Саме завдяки такій благодатній землі, напоєний водами зачарованої Десни, і зріс відомий письменник, кінорежисер, великий життєлюб.
2) Наступним нашим завданням є вправа «Асоціативний кущ». Ви вже виконали завдання на картках-сонячних промінчиках, тож заслухаємо деякі з них (Учні зачитують свої висловлювання)
(Це завдання не перевіряється зразу, щоб учні мали можливість під час уявної зустрічі з письменником краще проникнутися світом дитинства у творі і висловити свої потаємні враження від власного дитинства).
-А тепер порівняймо власні висловлювання з асоціаціями Довженка про світ дитинства за «Зачарованою Десною».( слайд)
- Отже, бачимо: дитинство у вашому сприйнятті і письменника – схожі, бо ж дитинство – це така чарівна країна, де всі вчаться любити родину, рідний край, вірити в казку… .
3) Кожен учень напередодні отримав випереджальне домашнє завдання, за завданнями яких і об'єднаймося в три групи «Родина»
«Краса рідного краю», «Експерти». Створіть власні кадри фільму та доведіть або спростуйте думку про актуальність духовних цінностей твору в наш час.
■ Творча група «Родина» презентує складене родовідне дерево Довженків, власні родовідні дерева, малюнки будинку – родинного вогнища письменника. Діти розповідають про важливість родини в житті кожної людини, любов до батьків. 4 хвилини.
■ Творча група «Краса рідного краю» зачитує уривки з твору про красу природи, висловлює враження від реального і уявного у світі природи Довженка. (Це можуть бути епізоди про лева, коней, ворону, враження від
12
косовиці, городу тощо). Учні також презентують малюнки до цих епізодів, переконуючи, що і вони також люблять свій рідний край, свою річку дитинства , улюблені дивовижні краєвиди.
■ Творча група «Експерти» разом з вчителем-консультантом оцінює роботу груп, робить висновки про актуальність духовних цінностей твору для сучасного покоління.
Виступ «експертів»(Довженко говорив : «Світ одкривається перед ясними очима перших літ пізнання, всі враження буття зливаються в невмирущу гармонію, людяну, дорогоцінну».Сашка виховували у любові до природи й праці. Живучи в органічній єдності з природою,хлопчик милується нею, намагається осягнути її розумом. Отож і ми у співжитті з природою багатшаємо душею, частішаємо помислами.)
V. Висновки Інтерактивна вправа «Мікрофон» .
1)Продовжіть речення : Духовно багатою людину робить…
(любов до землі, праця на землі, гармонійне співіснування з природою, повага до батьків).
2)Слово вчителя.
Ось і добіг кінця наш урок-фільм про дитинство як зліт у свідоме доросле життя, де «в щастя людського два вірних є крила: прекрасне (духовність) і корисне (праця)» ( за поезією М.Рильського)
VI. Оголошення результатів навчальної діяльності школярів (зокрема «експертів», бо інші групи вже оцінені).
VII. Домашнє завдання.
Написати твір-мініатюру «Цей дивовижний світ дитинства» за повістю«Зачарована Десна» Довженка та власними міркуваннями про рідний край, батьків як надійну опору і натхненників у нашому житті.
Категорія: Укр. мова та літ. | Додав: maria
Переглядів: 541 | Завантажень: 0 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]