Понеділок
18.12.2017
08:08
Головна » Файли » Предмети » Укр. мова та літ.

конспект уроку
10.03.2013, 17:05
Мета: поглибити знання учнів про прикметник як частину мови; формувати вміння відрізняти прикметники від інших частин мови; правильно визначати морфологічні ознаки, синтаксичну роль; удосконалювати навички правильного й доречного використання прикметників в усному та писемному мовленні; розвивати логічне мислення, увагу, пам'ять, творчі уміння, уміння аналізувати і робити висновки; виховувати патріотичні почуття, любов до рідного слова.
Тип уроку: засвоєння нових знань з елементами повторення.
Обладнання: мультимедійні засоби, презентація «Прикметник».
Хід уроку
І. Організація класу
Нумо, діти, підведіться!
Всі приємно посміхніться.
Продзвенів уже дзвінок –
Починаємо урок.
ІІ. Повідомлення теми і мети уроку. Мотивація навчальної діяльності.
Дорогі діти! Ще на один урок покликав вас шкільний дзвінок. Сьогодні ми починаємо вивчення наступної частини мови, яка називається ..(слайд 1)
прикметник.
Записуємо число, класна робота, тема уроку ( на дошці).
Прикметник: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль.
Я, твій учитель, хочу, щоб ти навчився серед самостійних частин мови знаходити прикметники, правильно використовувати їх в усному та писемному мовленні, і твоє власне мовлення стало ще багатшим, виразнішим; знав та правильно визначав морфологічні ознаки прикметника, його синтаксичну роль, правильно писав прикметники за вивченими орфограмами.
А чого ти чекаєш від уроку, вивчення теми?
Прогнозування очікуваних результатів (слайд 2).
На цьому уроці я дізнаюся…
На уроці я вивчу…
На уроці мене чекає…
Від уроку я очікую…
Запишіть у зошити своє очікування.
Мета уроку:( слайд 3) поглибити знання учнів про прикметник як частину мови; формувати вміння відрізняти прикметники від інших частин мови; правильно визначати морфологічні ознаки, синтаксичну роль; удосконалювати


навички правильного й доречного використання прикметників в усному та
писемному мовленні;розвивати логічне мислення, увагу, пам'ять, творчі уміння, уміння аналізувати і робити висновки; виховувати патріотичні почуття. любов до рідного слова.
ІІІ. Актуалізація опорних знань
Фронтальне опитування:
- Який розділ науки про мову ми почали вивчати? (морфологію, орфографію)
-Що вивчає морфологія? Орфографія?
-Розшифруйте цифрову схему ( з поясненням) (слайд 4).
10
6 3 1
- Чому шість частин мови називають самостійними?
- Чим відрізняється прислівник від інших частин мови?
- Яке завдання мають службові частини мови?
- Чому вигук є окремою частиною мови?
Проблемне запитання:
-Як ви думаєте, чому зразу після іменниками вивчаємо прикметник, а не іншу частину мови?
- Молодці. Добре повторили основні терміни.
У кожного свої прикмети є, ( слайд 5)
І їх Прикметник нам назве,
Бо тільки він сказати може всім,
Високий чи низький цей дім,
Що птах літає в синіх ясних небесах,
І падолист гуляє тихий по лісах.
Цей пан Прикметник всі прикмети знає.
От запитай його Яке? Яка? Який?
На всі питання відповіді має,
Про всі ознаки всім розповідає.
Хочу зазначити, що ви вже знайомі з прикметником ще з початкових класів, тому ми сьогодні повторюємо вивчене і поглиблюємо ваші знання про цю частину мови.
Гра – аукціон «Я знаю, що…»
Ваше завдання: по черзі один за одним називаєте усі відомості про прикметник.
ІV. Сприйняття й усвідомлення нового матеріалу.
1. Слово вчителя ( слайд 6).
Чи знаєш ти… що назва прикметник вперше з’явилася в підручнику Я.Головацького «Граматика руского язика» (Львів, 1849 рік). Отже, їй 163 роки.
2.Формулювання визначення (слайд 7).
Прикметник – це повнозначна (самостійна) змінна частина мови, що виражає ознаку або властивість предмета і відповідає на питання Який? Яка? Яке? Які? Чий? Чия? Чиє? Чиї?

Материнська ласка, батькова порада
3. Робота в групах ( за підручником с.139-140).
Для того, щоб розпочати вивчення прикметника, вам необхідно провести деякі мовні дослідження:
1 група – з’ясувати загальне значення прикметника із прикладами;
2 група – дослідити морфологічні ознаки, дібрати приклади;
3 група – визначити синтаксичну роль, навести власні приклади.
На цю роботу у вас є 5 хвилин.
Представники від кожної групи презентуйте ваші дослідження.
4. Складання узагальнюючої таблиці із доповненнями учителя (слайд 8).
5. Прикметники можуть означати: (слайд 9)
колір, форму, смак, матеріал, розмір, вагу, приналежність.
Доберіть власні приклади до визначень.
6. Зауважте! ( слайд 10)
Ознаку предмета, крім прикметника, можуть передавати й інші частини мови:
- Дієприкметник – підбілена хата.
- Дієслово – біліє навколо.
- Іменник – білизна навколо.
- Прислівник – узимку в лісі біло.
- Порядковий числівник – шостий клас.
7. Назвіть у групі слів прикметники: ( слайд 11)
Десятий, хтозна – який, надшвидкісний, Тетянин, всякий, такий, материн, блискавичний, двадцятиповерховий, далеко, прочитаний, вродливий, запечений.
Фізкультхвилинка
Всі дихайте…
Не дихайте…
Все в порядку, спочивайте.
Дружно руки підіймайте –
Все прекрасно, опускайте.
Нахиліться, розігніться, нахиліться, розігніться…
Станьте прямо, усміхніться.
V. Закріплення вивченого
1. «Розумне перо» (слайд 12- 13)
Запишіть текст, додаючи прикметники, які б точно характеризували той чи інший предмет. Визначте рід, число, відмінок прикметників та його синтаксичну роль.
Мова об’єднує в собі народну мудрість. Прилучення дитини до краси рідної мови розпочинається з бабусиних милих казок і материнської колискової пісні. Тарасове могутнє слово джерельцем струмує в мені. У скарбниці людських почуттів найкращий скарб – повага до своєї мови.
- Перевіряємо завдання.
2. Творче завдання (слайд 14)
Узнаю твоє світле обличчя:

Краплі сонця, життя колоси,
Радісні стежки сторіччя,
А за ними небес голоси.
Їх нестримна доля казкова,
Неозорі долини – раї…
О, яка ж ти, Вкраїно, чудова!
Тебе люблять діти твої!
- Перед вами акровірш. Згадайте. Що таке акровірш? Напишіть на тему акровірша свою творчу роботу.
VІ. Узагальнення і систематизація вивченого
Лінгвістичний двобій
Кожен з вас готує запитання з вивченої теми для свого однокласника.
Назаре, я викликаю тебе на двобій: дай визначення прикметника як частини мови.
VІІ. Підсумок уроку. Оцінювання
1. Домашнє завдання (слайд 15)
1 група – опрацювати с. 139-140, виконати вправу 235 ( І);
2 група – виписати 5 речень про рідний край, підкреслити прикметники, визначити їх граматичні ознаки і синтаксичну роль.
2. «Незакінчене речення» (слайд 16)
На уроці я навчився…
Найважче мені було,,,
Мені найбільше сподобалося…
Я б хотів(ла) … (слайд 17)
3. Я – учень
Я – хочу знати
Я – думаю
Я – вмію
Я – знаю
Я- особистість творча
Я- зірка
Категорія: Укр. мова та літ. | Додав: maria
Переглядів: 750 | Завантажень: 0 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]