Положення про внутрішньошкільний контроль
1. Загальні положення
1.1. Дійсне положення
розроблене відповідно до Закону «Про освіту», «Типового положення про освітню
установу», статуту школи.
1.2. Положення регламентує
зміст і порядок проведення внутрішньошкільного контролю (ВШК).
1.3. ВШК - процес одержання
та переробки інформації про хід і результати навчально-виховного процесу (НВП)
для прийняття на цій основі управлінського рішення.
1.4. Положення про ВШК
затверджується педагогічною радою, яка має право вносити в нього зміни та
доповнення.
1.5. Задачі
внутрішньошкільного контролю:
- здійснення
контролю виконання чинного законодавства в галузі освіти, нормативних
документів управління освіти, наказів відділу освіти та рішень педради
школи;
- виявлення
випадків порушень і невиконання законодавчих та інших нормативно-правових
актів, уживання заходів для їх припинення;
- аналіз
причин, що лежать в основі порушень, уживання заходів для їх попередження;
- аналіз та
експертна оцінка ефективності результатів діяльності педагогічних
працівників;
- вивчення
результатів педагогічної діяльності, виявлення позитивних і негативних
тенденцій в організації освітнього процесу та розробка на цій основі
пропозицій з поширення передового педагогічного досвіду й усунення
негативних тенденцій;
- збір
інформації, її обробка й накопичення для підготовки проектів рішень;
- аналіз
результатів реалізації наказів і розпоряджень по школі;
- надання
методичної допомоги педагогічним працівникам у процесі контролю.
1.6. Зміст контролю:
- виконання
Закону «Про освіту» в частині обов'язковості основної загальної освіти;
- використання
методичного забезпечення в освітньому процесі;
- реалізація
затверджених освітніх програм і навчальних планів, дотримання затверджених
навчальних графіків;
- ведення
шкільної документації (плани, класні журнали, щоденники та зошити учнів,
журнали позаурочної діяльності тощо);
- рівень
навчальних досягнень учнів, якості освіти;
- дотримання
статуту, правил внутрішнього трудового розпорядку й інших локальних актів
школи;
- дотримання
порядку проведення проміжної та підсумкової атестації учнів і поточного
контролю їхньої успішності;
- робота
творчих груп, методоб'єднань, бібліотеки;
- реалізація
виховних програм та їх результативність;
- організація
харчування та медичного обслуговування школярів;
- охорона
життя та здоров'я учасників освітнього процесу;
- виконання
прийнятих колективних рішень, нормативних актів;
- стан
методичної роботи;
- інші
питання в рамках компетенції директори школи.
1.7. Основні методи
контролю:
- анкетування;
- тестування;
- соціальне
опитування;
- моніторинг;
- письмове
й усне опитування;
- вивчення
документації;
- бесіда;
- хронометраж
тощо.
1.8. Види ВШК (за змістом):
- тематичний
(глибоке вивчення певного конкретного питання у практиці роботи колективу,
підрозділу, групи, МО, одного вчителя або класного керівника);
- фронтальний
(усебічне вивчення колективу, класу, групи або одного вчителя).
1.9. Форми ВШК:
- персональний
(має місце як при тематичному, так і при фронтальному виді контролю);
- класно-узагальнюючий
(фронтальний);
1.10. Організація перевірки
стану кожного з питань змісту ВШК складається з таких етапів:
- визначення
мети контролю;
- об'єктів
контролю;
- складання
плану перевірки;
- інструктаж
учасників;
- вибір
форм і методів контролю;
- констатація
фактичного стану справ;
- об'єктивна
оцінка цього стану;
- висновки,
що випливають з оцінки;
- рекомендації
або пропозиції з удосконалення навчально-виховного процесу (НВП) або
усунення недоліків;
- визначення
строків для ліквідації недоліків або повторний контроль.
1.11 За підсумками ВШК у
залежності від його форми, цілей і задач, а також з урахуванням реального стану
справ:
- проводяться
засідання педагогічної або методичної ради, виробничі наради, робочі
наради з педагогічним складом;
- результати
перевірок можуть ураховуватись при проведенні атестації педагогічних
працівників.
1.12 Директор школи за
результатами ВШК приймає рішення:
- про
видання відповідного наказу;
- про
обговорення підсумкових матеріалів контролю колегіальним органом;
- про
проведення повторного контролю із залученням певних експертів;
- про
залучення до дисциплінарної відповідальності працівників;
- про заохочення
працівників;
- інші
рішення в межах своєї компетенції.
2.
Персональний контроль
2.1. Персональний контроль
припускає вивчення й аналіз педагогічної діяльності окремого вчителя.
2.2. У ході персонального
контролю комісія вивчає відповідність рівня компетентності працівника
відповідно до вимог його кваліфікації, професіоналізму та продуктивності:
- рівень
обізнаності вчителя в основах теорії педагогіки, психології та вікової
фізіології; змісту базового компонента предмета, що викладається; у
методиках навчання та виховання;
- уміння
створювати комфортну атмосферу в освітньому процесі;
- уміння
застосовувати у практичній діяльності широкий набір методів, прийомів і
засобів навчання; елементарні методи та засоби педагогічної діагностики;
основні форми диференціації контингенту учнів; основні методи формування й
розвитку пізнавальної та комунікативної культури учнів;
- рівень
оволодіння вчителя педагогічними технологіями, найбільш ефективними
формами, методами та прийомами організації педагогічного процесу;
- рівень
підготовки учнів;
- збереження
контингенту учнів.
2.3. При оцінці діяльності
вчителя враховується:
- виконання
державних програм у повному обсязі (проходження матеріалу, проведення
практичних робіт, контрольних робіт, екскурсій тощо);
- рівень
навчальних досягнень учнів;
- ступінь
самостійності учнів;
- диференційований
та індивідуальний підхід до учнів у процесі навчання;
- спільна
діяльність учителя й учня;
- наявність
позитивної емоційної атмосфери;
- уміння
відбирати зміст навчального матеріалу;
- здатність
до аналізу педагогічних ситуацій;
- уміння
коректувати свою діяльність, узагальнювати свій досвід, складати та
реалізувати план свого розвитку;
- форми
підвищення професійної кваліфікації вчителя.
2.4. При здійсненні
персонального контролю комісія має право:
- знайомитися
з документацією відповідно до посадових обов'язків учителя (з тематичним
плануванням, поурочними планами, класними журналами, щоденниками та
зошитами учнів, протоколами батьківських зборів, планами виховної роботи
тощо);
- вивчати
практичну діяльність педагогічних працівників школи через відвідування й
аналіз уроків, позакласних заходів тощо;
- аналізувати
статистичні дані про результати педагогічної діяльності (контрольні
роботи, зрізи, тематичне оцінювання тощо);
- аналізувати
результати методичної, дослідно-експериментальної роботи вчителя;
- виявляти
результати участі учнів в олімпіадах, конкурсах, виставках, конференціях
тощо;
- організувати
соціологічні, психологічні, педагогічні дослідження (анкетування,
тестування учнів, батьків, учителів);
- робити
висновки та приймати управлінські рішення.
3.
Класно-узагальнюючий контроль
3.1. Класно-узагальнюючий
контроль здійснюється в конкретному класі.
3.2. Класно-узагальнюючий
контроль спрямований на одержання інформації про стан навчально-виховного процесу
в тому або іншому класі.
3.3. У ході
класно-узагальнюючого контролю вивчається весь комплекс навчально-виховної
роботи в окремому класі:
- діяльність
усіх учителів;
- включення
учнів у пізнавальну діяльність;
- прищеплення
інтересу до знань;
- рівень
навчальних компетентностей, шкільна документація;
- виконання
однакових вимог до учнів;
- стимулювання
потреби в самоосвіті, самоаналізі, самовдосконаленні, самовизначенні;
- співробітництво
вчителя й учнів;
- виконання
навчальних програм (теоретичної та практичної частини);
- володіння
вчителя новими педагогічними технологіями при організації навчання;
- дотримання
єдиного орфографічного режиму;
- робота
вчителя з попередження відставання учнів, робота з учнями зі слабкими
навчальними досягненнями;
- диференціація
й індивідуалізація навчання;
- робота з
батьками учнів;
- система
виховної робота;
- соціально-психологічна
атмосфера у класному колективі.
3.4. Класи для проведення
класно-узагальнюючого контролю визначаються за результатами аналізу за
підсумками навчального року, півріччя або чверті.
3.5. За результатами
класно-узагальнюючого контролю проводяться наради при директорі або його
заступниках, класні часи, батьківські збори. |