Головна | Реєстрація | Вхід | RSSЧетвер, 18.04.2024, 17:48

Новосілківська гімназія Горохівської міської ради Луцького району Волинської області

Меню сайту
Категорії розділу
Управління [12]
Рух учнів [1]
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

Каталог файлів


система роботи з молодими педагогами
[ Викачати з сервера (144.5 Kb) ]12.11.2012, 13:37
Система управління роботою з молодими педагогами Складниками цієї системи є: /. Науково-методична та прак­тична підготовка керівників школи до роботи з молодими кадрами. 2. Визначення структури ме­тодичної роботи з учителями-початківцями. 3. Забезпечення скоординованості в плануванні роботи. 4. Реалізація творчого підходу до організації та роботи з моло­дими спеціалістами. 5. Поточне та остаточне збирання працівниками школи зворотної інформації для аналізу результатів роботи з молодими кадрами та здійснення відповідної корекції. Кожен складник має конкрет­ний зміст, форми та методи реа­лізації, що сприяє вирішенню на професійному рівні питання орга­нізації роботи з молодими педаго­гами. Так, перший складник систе­ми управління передбачає: 1. Добір науково-методичної літератури та матеріалів з питань передового педагогічного досвіду (ППД), створення картотеки та оформлення рубрики «Організато­рам роботи з молодими кадрами». 2. Розробку методичних реко­мендацій, пам'яток, алгоритмів, анкет (зокрема й для проведення діагностичних зрізів), планів, не­стандартних заходів тощо для ро­боти з молодими спеціалістами. 3. Консультації, співбесіди, семінари-практикуми, круглі сто­ли, диспути тощо. • чинникам індивідуального розвитку особистості молодого вчителя (мотивам вибору профе­сії; рисам характеру; рівню про­фесійної підготовки; ступеню ак­тивності залучення у взаємини зі шкільним колективом; моральним рисами); • соціально-психологічним чинникам, пов'язаним із діяльніс­тю шкільного колективу (особливостям організації педаго­гічної праці, умовам роботи вчительського колективу; характеру взаємин у колек­тиві; ставленню дирекції, колег, учнів, батьків до молодого вчите­ля; творчому характеру діяльності педагогічного колективу тощо); • соціальним чинникам (жит­лово-побутовим умовам молодого вчителя, заробітній платі тощо); • соціологічним чинникам (ста­більності або плинності педкадрів тощо). Творча група з підготовки круглого столу, використавши наукові дослідження, ППД, за­пропонувала орієнтовні критерії визначення рівня професійної го­товності молодого вчителя до ро­боти, об'єднані в 5 блоків, які були оголошені й прокоментовані учас­никам круглого столу. До таких критеріїв належать: 1-й блок — наявність потреби в спілкуванні з дітьми, любові до них, широкого культурного кру­гозору, наполегливості в роботі; відчуття нового; справедливості, педагогічного такту, вимогливос­ті до себе та інших, спостережли­вості, товариськості; педагогічної уяви, працездатності, цілеспрямо­ваності. 2-й блок — наявність знань, умінь і навичок у галузі навчаль­ної роботи, зокрема вміння аналі­зувати психічні стани учнів і осо­бливості сприймання та засвоєння ними знань, розвивати мислення дітей, виробляти в них навички навчальної праці, уміння забезпе­чувати індивідуальний підхід до школярів, формувати інтерес до предмета, уміння планувати і про­ектувати знання, оперувати ними, підтримувати працездатність учнів протягом усього уроку за допо­могою різних методів навчання, уміння контролювати й оцінювати знання школярів; знання програм, уміння ефективно виконувати за­плановане, здатність до самоана­лізу педагогічної діяльності. 3-й блок — наявність знань, умінь і навичок у галузі виховної роботи, зокрема вміння планувати виховну роботу на рівні сучасних вимог, організувати позакласну й позашкільну роботу, забезпечува­ти співпрацю з батьками, проводи­ти роботу з ними, уміння організо­вувати самовиховання школярів, застосовувати різноманітні форми й методи виховної роботи, умін­ня визначати рівень вихованості учнів, реалізовувати індивідуаль­ний підхід тощо. 4-й блок — наявність знань, умінь і навичок у галузі під­вищення кваліфікації, зокрема вміння узагальнювати досвід своєї роботи, оцінювати її ефек­тивність, планувати самовдоско­налення тощо. 5-й блок — наявність комуні­кативних здібностей. Реалізація творчого підходу в діяльності школи Визначення структури та пла­нування методичної роботи з мо­лодими спеціалістами здійсню­ється на діагностично-аналітичній основі за участю адміністрації школи, колективу та молодих учи­телів, які успішно пройшли стажу­вання. Це забезпечує демократизм, конкретність, скоординованість роботи школи, обов'язкове вико­нання запланованого. Уся мето­дична діяльність спрямована на розвиток творчих здібностей учи­теля, підвищення рівня його про­фесійної майстерності. Реалізація творчого підходу до управління процесом організації роботи з молодими спеціалістами є неписаним законом адміністрації школи. Вона відбувається, коли вчитель-початківець отримує в райво призначення на роботу. Результативною формою робо­ти з молодими спеціалістами є ра­йонна Школа молодого вчителя. Метою Школи першого року є допомога вчителю у розв'язанні конкретних проблем щодо мето­дики викладання,, ознайомлення його із сучасними методиками й технологіями навчання, ППД, осо­бливостями роботи зі шкільною документацією. Заняття відбува­ються у формі лекцій, консульта­цій методиста, презентацій досвіду вчителів-майстрів, практикумів, ділових ігор, оглядів методичної літератури. Метою школи другого-третього року є допомога вчителю в профе­сійному становленні, виробленні свого стилю роботи, розвитку фа­хового потенціалу. Бо ж відомо, що виховання основних професій­них рис, які визначають ступінь майстерності педагога, відбува­ються протягом перших 2—3 ро­ків педагогічної діяльності. Тому на заняттях школи педагогічної майстерності детально розгляда­ють інноваційні підходи до орга­нізації навчально-виховного про­цесу, способи використання нових педагогічних технологій. Змістовна робота з молодими вчителями здійснюється в район­них методичних об'єднаннях учи­телів, класних керівників, де вони збагачують свої знання з теорії та методики, опановують педаго­гічну майстерність, завдяки чому можуть забезпечити ефективний процес навчання й виховання шко­лярів. Районний методичний кабінет, здійснюючи різноманітну діяль­ність на рівні району, значну ува­гу приділяє організації змістовної творчої роботи з молодими кадра­ми на місці безпосередньої прак­тичної діяльності. На початку навчального року відбуваються зустрічі в школах, індивідуальні бесіди з кожним учителем-початківцем, під час яких ми знайомимо молодих педагогів із традиціями, які склалися в закладі, зі шкільною докумен­тацією та вимогами до її ведення, Статутом школи, режимом роботи тощо, а також із вимогами до по­урочного планування, планування роботи класного керівника, даємо характеристику учительського та учнівського колективів. Директор школи дбає, у міру мож­ливості, про забезпечення вчителя на­вчальними програмами і навчально-методичною літературою. Стажування як перспективний засіб забезпечення професійного становлення педагога Як же організовано стажуван­ня молодих спеціалістів у школі? Провідна роль у забезпеченні стажування молодих спеціалістів належить адміністрації школи. Відповідальність за його прове­дення покладено на директора чи його заступника з навчально-виховної роботи. Алгоритм організації стажування 1. Директор із числа найкращих учителів призначає наставника (враховується побажання досвідче­ного вчителя й початківця), який є безпосереднім керівником стажу­вання. 2. Розроблено пам'ятку для на­ставника і стажиста. 3. Наставник розробляє спільно зі стажистом індивідуальний план роботи і подає його на затвер­дження директору чи заступнику директора. 4. Затверджено індивідуальний план стажування молодого спеці­аліста з урахуванням методичної теми, над якою працює школа. 5. Під час складання розкладу уроків ми враховуємо необхід­ність взаємовідвідування уроків стажистом і його наставником. 6. Здійснюється внутріш-ньошкільний контроль за діяль­ністю наставника і стажиста та управління нею. 7. Підбиваємо підсумки стажу­вання молодого спеціаліста і розробляємо план підвищення рівня його педагогічної майстерності протягом наступних двох років. Як бачимо, безпосереднім ке­рівником стажування молодого спеціаліста є учитель-наставник. ОСистема управління роботою з молодими педагогами Визначивши пріоритетним на­прямом роботи з педагогічними кадрами саме роботу з молодими спеціалістами (бо лише за останні 4 роки до школи прибуло 6 випуск­ників педагогічних ВНЗ та учи­лищ), розробили систему управ­ління цією діяльністю, яка має глибокий зміст, творчий характер і дає позитивні результати. За цією системою колектив виростив 6 та­ких педагогів. Складниками цієї системи є: /. Науково-методична та прак­тична підготовка керівників школи до роботи з молодими кадрами. 2. Визначення структури ме­тодичної роботи з учителями-початківцями. 3. Забезпечення скоординова-ності в плануванні роботи. 4. Реалізація творчого підходу до організації та роботи з моло­дими спеціалістами. 5. Поточне та остаточне збирання працівниками школи зворотної інформації для аналізу результатів роботи з молодими кадрами та здійснення відповідної корекції. Кожен складник має конкрет­ний зміст, форми та методи реа­лізації, що сприяє вирішенню на професійному рівні питання орга­нізації роботи з молодими педаго­гами. Так, перший складник систе­ми управління передбачає: 1. Добір науково-методичної літератури та матеріалів з питань передового педагогічного досвіду (ППД), створення картотеки та оформлення рубрики «Організато­рам роботи з молодими кадрами». 2. Розробку методичних реко­мендацій, пам'яток, алгоритмів, анкет (зокрема й для проведення діагностичних зрізів), планів, не­стандартних заходів тощо для ро­боти з молодими спеціалістами. 3. Консультації, співбесіди, семінари-практикуми, круглі сто­ли, диспути тощо. Як приклад наведемо окремі фрагменти круглого столу на тему: «Особистість молодого вчителя й середовище адаптації». Особливу увагу приділено комплексу чинників, знання та врахування яких допомагає мо­лодому фахівцю швидше адапту­ватися до умов шкільного життя, зокрема: • чинникам індивідуального розвитку особистості молодого вчителя (мотивам вибору профе­сії; рисам характеру; рівню про­фесійної підготовки; ступеню ак­тивності залучення у взаємини зі шкільним колективом; моральним рисами); • соціально-психологічним чинникам, пов'язаним із діяльніс­тю шкільного колективу (особли- востям організації педаго­гічної праці, умовам роботи вчительського колективу; характеру взаємин у колек­тиві; ставленню дирекції, колег, учнів, батьків до молодого вчите­ля; творчому характеру діяльності педагогічного колективу тощо); • соціальним чинникам (жит­лово-побутовим умовам молодого вчителя, заробітній платі тощо); • соціологічним чинникам (ста­більності або плинності педкадрів тощо). Творча група з підготовки круглого столу, використавши наукові дослідження, ППД, за­пропонувала орієнтовні критерії визначення рівня професійної го­товності молодого вчителя до ро­боти, об'єднані в 5 блоків, які були оголошені й прокоментовані учас­никам круглого столу. До таких критеріїв належать: 1-й блок — наявність потреби в спілкуванні з дітьми, любові до них, широкого культурного кру­гозору, наполегливості в роботі; відчуття нового; справедливості, педагогічного такту, вимогливос­ті до себе та інших, спостережли­вості, товариськості; педагогічної уяви, працездатності, цілеспрямо­ваності. 2-й блок — наявність знань, умінь і навичок у галузі навчаль­ної роботи, зокрема вміння аналі­зувати психічні стани учнів і осо­бливості сприймання та засвоєння ними знань, розвивати мислення дітей, виробляти в них навички навчальної праці, уміння забезпе­чувати індивідуальний підхід до школярів, формувати інтерес до
предмета, уміння планувати і про­ектувати знання, оперувати ними, підтримувати працездатність учнів протягом усього уроку за допо­могою різних методів навчання, уміння контролювати й оцінювати знання школярів; знання програм, уміння ефективно виконувати за­плановане, здатність до самоана­лізу педагогічної діяльності. 3-й блок — наявність знань, умінь і навичок у галузі виховної роботи, зокрема вміння планувати виховну роботу на рівні сучасних вимог, організувати позакласну й позашкільну роботу, забезпечува­ти співпрацю з батьками, проводи­ти роботу з ними, уміння організо­вувати самовиховання школярів, застосовувати різноманітні форми й методи виховної роботи, умін­ня визначати рівень вихованості учнів, реалізовувати індивідуаль­ний підхід тощо. 4-й блок — наявність знань, умінь і навичок у галузі під­вищення кваліфікації, зокрема вміння узагальнювати досвід своєї роботи, оцінювати її ефек­тивність, планувати самовдоско­налення тощо. 5-й блок — наявність комуні­кативних здібностей. Реалізація творчого підходу в діяльності школи Визначення структури та пла­нування методичної роботи з мо­лодими спеціалістами здійсню­ється на діагностично-аналітичній основі за участю адміністрації школи, колективу та молодих учи­телів, які успішно пройшли стажу­вання. Це забезпечує демократизм, конкретність, скоординованість роботи школи, обов'язкове вико­нання запланованого. Уся мето­дична діяльність спрямована на розвиток творчих здібностей учи­теля, підвищення рівня його про­фесійної майстерності. Реалізація творчого підходу до управління процесом організації роботи з молодими спеціалістами є неписаним законом адміністрації школи. Вона відбувається, коли вчитель-початківець отримує в райво призначення на роботу. Результативною формою робо­ти з молодими спеціалістами є ра­йонна Школа молодого вчителя. Метою Школи першого року є допомога вчителю у розв'язанні конкретних проблем щодо мето­дики викладання,, ознайомлення його із сучасними методиками й технологіями навчання, ППД, осо­бливостями роботи зі шкільною документацією. Заняття відбува­ються у формі лекцій, консульта­цій методиста, презентацій досвіду вчителів-майстрів, практикумів, ділових ігор, оглядів методичної літератури. Метою школи другого-третього року є допомога вчителю в профе­сійному становленні, виробленні свого стилю роботи, розвитку фа­хового потенціалу. Бо ж відомо, що виховання основних професій­них рис, які визначають ступінь майстерності педагога, відбува­ються протягом перших 2—3 ро­ків педагогічної діяльності. Тому на заняттях школи педагогічної майстерності детально розгляда­ють інноваційні підходи до орга­нізації навчально-виховного про­цесу, способи використання нових педагогічних технологій. Змістовна робота з молодими вчителями здійснюється в район­них методичних об'єднаннях учи­телів, класних керівників, де вони збагачують свої знання з теорії та методики, опановують педаго­гічну майстерність, завдяки чому можуть забезпечити ефективний процес навчання й виховання шко­лярів. Районний методичний кабінет, здійснюючи різноманітну діяль­ність на рівні району, значну ува­гу приділяє організації змістовної творчої роботи з молодими кадра­ми на місці безпосередньої прак­тичної діяльності. На початку навчального року відбуваються зустрічі в школах, індивідуальні бесіди з кожним учителем-початківцем, під час яких ми знайомимо молодих пе- дагогів із традиціями, які склалися в закладі, зі шкільною докумен­тацією та вимогами до її ведення, Статутом школи, режимом роботи тощо, а також із вимогами до по­урочного планування, планування роботи класного керівника, даємо характеристику учительського та учнівського колективів. Директор школи дбає, у міру мож­ливості, про забезпечення вчителя на­вчальними програмами і навчально-методичною літературою. Стажування як перспективний засіб забезпечення професійного становлення педагога Як же організовано стажуван­ня молодих спеціалістів у школі? Провідна роль у забезпеченні стажування молодих спеціалістів належить адміністрації школи. Відповідальність за його прове­дення покладено на директора чи його заступника з навчально-виховної роботи. Алгоритм організації стажування 1. Директор із числа найкращих учителів призначає наставника (враховується побажання досвідче­ного вчителя й початківця), який є безпосереднім керівником стажу­вання. 2. Розроблено пам'ятку для на­ставника і стажиста. 3. Наставник розробляє спільно зі стажистом індивідуальний план роботи і подає його на затвер­дження директору чи заступнику директора. 4. Затверджено індивідуальний план стажування молодого спеці­аліста з урахуванням методичної теми, над якою працює школа. 5. Під час складання розкладу уроків ми враховуємо необхід­ність взаємовідвідування уроків стажистом і його наставником. 6. Здійснюється внутріш-ньошкільний контроль за діяль­ністю наставника і стажиста та управління нею. 7. Підбиваємо підсумки стажу­вання молодого спеціаліста і роз-
робляємо план підвищення рівня його педагогічної майстерності протягом наступних двох років. Як бачимо, безпосереднім ке­рівником стажування молодого спеціаліста є учитель-наставник. Основні методи роботи, які використовують наставники в школі: 1. Бесіда з молодими спеціа­лістами за конкретними розділа­ми педагогіки, з питань наукового змісту предмета, методики викла­дання. 2. Обмін думками щодо зміс­ту нових здобутків психолого-педагогічної науки, педагогічної практики. 3. Спільне моделювання сис­теми уроків з теми або окремого уроку, виховного заходу. 4. Випереджальне проведення уроків для молодого колеги. 5. Консультування молодого вчителя щодо організації навчаль­но-виховного процесу. 6. Спільна підготовка з питань добору дидактичного матеріалу. 7. Відвідування уроків, поза-класних занять із подальшим де­тальним їх аналізом тощо. Особливу увагу наставники приділяють запобіганню негатив­них проявів поведінки молодого вчителя: зарозумілості, веред­ливості, зверхньому ставленню до колег, учнів, батьків, безвід­повідальності стосовно повсяк­денних обов'язків — і водночас підтримують ініціативу, творчий пошук. Центром роботи із впроваджен­ня досягнень психології та педа­гогіки, передового педагогічного досвіду став шкільний методичний кабінет. Тут пропонують науково-педагогічну літературу, матеріали з досвіду роботи, створюють тема­тичну картотеку, картотеку ГТПД, пропонують газети «Завуч», «Пси­холог», «Освіта Вінничини» тощо. Влившись у педагогічний ко­лектив школи, знайшовши своє місце в ньому, молодий учитель виконає свою професійну місію лише тоді, коли відчує, що не тіль- ки його колеги і він сам, а і його учні — це єдине ціле, єдина шкіль­на спільнота. Адже вирішальними в системі взаємин у шкільному колективі є стосунки між учите­лями й учнями. Саме від них зна­чною мірою залежать результати всієї навчально-виховної роботи школи. Усі заходи спрямовано на розв'язання проблеми «Молодий учитель і учнівський колектив». Педагогічна праця — це єд­ність трьох чинників: • педагогічної діяльності; • педагогічного спілкування; • особистості вчителя. Пам 'ятка Організація і зміст роботи з молодими спеціалістами /. Організаційні питання. 1. Кількість молодих спеціаліс­тів, у школі (за роками, предмета­ми; ПІБ, освіта). 2. Чи ознайомлений молодий спеціаліст зі Статутом школи, правилами трудового розпорядку, санітарно-гігієнічним режимом, правилами техніки безпеки. 3. Ставлення вчителя до своїх обов'язків. 4. Розподіл навантаження, роз­клад уроків молодого спеціаліста. 5. Організація робочого міс­ця молодого вчителя (кабінет, навчальні програми, методичні посібники, періодичні видання тощо). 6. Турбота про побут молодого вчителя. 7. Психологічний мікроклімат у колективі. 8. План роботи школи з мо­лодими спеціалістами (аналіз плану). 9. Організація сташуш^мя. 10. Форми стнмушаїні моло­дого вчителя. 11. Залучення молодого вчиїим до творчого життя школи. 12. Де слухали питання (зазна­чити висновки і рекомендації). //. Вивчення форм допомоги молодому вчителю щодо органі­зації навчально-виховного про­цесу. 1. Відвідування уроків дирек­тором, заступником (їх кількість, повторюваність, аналіз уроків, ви­сновки та рекомендації). 2. Допомога організації само­освітньої роботи (вибори питань тощо). 3. Наставництво (ефективність, форми, результативність). 4. Школа ППД для молодих учителів. 5. Вивчення, узагальнення й поширення досвіду роботи настав­ників. Контроль за діяльністю молодих педагогів та її аналіз Питання про роботу з молоди­ми вчителями, організацію стажу­вання періодично заслуховують на педраді, нарадах у присутності директора чи завуча. Співбесіди з керівниками шкіл щодо здійснення внутрішньо-шкільного контролю роботи моло­дих спеціалістів і управління нею свідчать, що перевагу вони відда­ють запобіжному та оглядовому видам контролю, особливо в перші роки роботи вчителя, що науково, медично і практично зумовлено. Оглядовий контроль необхід­ний для загального ознайомлення з професійним рівнем роботи мо­лодого вчителя. Його здійснюють після 2—3 тижнів роботи вчителя в школі у формі відвідування 4—5 уроків (краще однієї теми), що дає змогу оцінити рівень знань, умінь і навичок учнів, ефективність орга­нізації навчально-виховного про­цесу. Мета запобіжного контролю — визначити, які помилки можливі в подальшій роботі вчителя, і запо­бігти їм.
Категорія: Управління | Додав: Admin
Переглядів: 2816 | Завантажень: 210 | Коментарі: 2 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Вхід на сайт
Пошук
Гаряча лінія
Друзі сайту
.

Copyright MyCorp © 2024
Конструктор сайтів - uCoz