Тема: Родина — школа любові
Мета:
1. Розширити уявлення батьків про родину як головну загальнолюдську цінність.
2. Познайомити батьків з результатами досліджень щодо впливу родинної атмосфери на розвиток моральних якостей підлітка.
3. Спонукати батьків до розмірковувань про особливості виховання дитини в родині.
Коментар: для проведення зборів класний керівник заздалегідь проводить анкетування батьків і учнів з метою визначення рівня комфортності дитини в родині.
Анкета для батьків «Думки»
Кожен з батьків ставить відмітку навпроти ствердження, яке поділяє.
Анкета...
Анкета для учнів «Це я»
Закінчіть речення.
1. Мій улюблений колір _________________ .
2. Моє улюблене свято _________________ .
3. Мені років _________________ .
4. Мій знак зодіаку _________________ .
5. На кишенькові розходи мені дають грошей _________________ .
6. В одязі я віддаю перевагу стилю _________________ .
7. У мене друзів _________________ .
8. Моя улюблена група (співак/співачка) _________________ .
9. Я пишу вірші (так, ні) _________________ .
10. Я веду щоденник (так, ні) _________________ .
Анкета для учнів «Моє місце в родині»
Дайте відповіді на запитання.
1. Чи виникають у твоїй родині приводи, що призводять до суперечок, невдоволень? _________________
2. Твої обов’язки в родині. _________________
3. Чи залежить мир у родині від дітей? Поясніть свою думку. _________________
Анкета для учнів «Моє життя в родині»
Оберіть найбільш прийнятні для вас варіанти відповідей.
1. Що б ти хотів отримати від родини, у якій живеш?
а) Доброї організації побуту;
б) радощів від спілкування;
в) спокою, захищеності.
2. Чи самотній ти в родині?
а) Так;
б) ні;
в) не знаю.
3. Чи бажаєш ти, щоб твоя майбутня родина була схожою на твою нинішню?
а) Так;
б) ні;
в) не знаю.
4. Як ти вважаєш, що найбільше хвилює твоїх батьків у родинному житті?
а) Здоров’я дітей;
б) навчання дітей;
в) трудова участь дітей ужитті родини.
5. Яка з наведених нижче життєвих настанов є для тебе найбільш вагомою?
а) Бути матеріально забезпеченим;
б) зустріти кохання;
в) мати багато друзів;
г) реалізувати власні інтелектуальні можливості.
6. Чи є в тебе таємниці від родини?
а) Так;
б) ні.
7. Чим для тебе є вечір, проведений вдома?
а) Радість спілкування;
б) нагода бути самим собою;
в) мука, нудьгування.
8. Чи знайомий ти з моральними та матеріальними проблемами, що існують у твоїй родині?
а) Так;
б) ні.
На класній дошці написано вислови: «Вся сім’я вмісті, так і душа на місці» «Не потрібен і клад, коли в родині лад» «Не буде добра, коли в родині ворожнеча»
Хід зборів
Бесіда
У теплому родинному колі
Кожна людина все своє життя проводить в родині. Спочатку в батьківській, потім у своїй власній, а потім, буває, в родині своїх дітей. З часом склад родини змінюється, стають іншими обов’язки її членів, піклування. Ми рідко замислюємось про значення звичних слів: «мир», «родина». Проте мир на Землі, мир у державі розпочинається з миру и родині. Родина — це школа любові для дорослих і дітей. У родині люди стають особистостями, унікальними і неповторними. У метушні повсякденного життя ми не завжди встигаємо поговорити одне з одним. А якщо випадає вільна хвилина, ми дуже довго шукаємо привід для розмови.
Як ми, батьки, спілкуємось із дітьми, чи вважаємо їх повноправними членами родини?
(Класний керівник знайомить батьків з висновками, зробленими на основі анкети «Думки».)
Колись у старовину існувала традиція: вся родина збиралась за столом. В основі цього звичаю покладено прагнення об’єднати усіх членів родини, щоб не втрачати духовний зв’язок поколінь. Про стіл казали: «У дім прийшов — усіх навколо себе зібрав». Отже, не пожалійте і ви, шановні батьки, сил і часу для того, щоб зібратися разом із дітьми і поспілкуватись. Слід зібратись разом, щоб очі бачили, а серце відчувало: це рідне для усіх вас родинне коло, ваша відрада й опора.
Дитина — дзеркало батьків
Психологи та соціологи не раз задавались проблемою порівняння характерів та особливостей родинних стосунків ;і рівнем моральної вихованості, і неодмінно виявлялось, що між першим та другим існує чіткий зв’язок. Можна навіть визначити різні групи родин і відповідно різні типи поведінки підлітків. Ось два головні признаки, що характеризують родину:
1) гармонійність відносин у родині;
2) особливості виховних зусиль батьків.
Проведені дослідження дозволили визначити кілька груп родин.
У родинах першої групи взаємовідносини між батьками і дітьми будуються на взаємній повазі, піклуванні одне про одного, доброзичливості. Протиріччя, що виникають у таких родинах, нетривалі і вирішуються без конфліктів. Ці родини підтримують тісний зв’язок зі школою, батьки і вчителі діють спільно. У підлітків, які виховуються в таких родинах, можна виділити наступні загальні риси характеру і поведінки: товариськість, доброзичливе ставлення до оточуючих, колективізм, повага до старших.
Друга група родин. Тут також спостерігається узгодженість родинних відносин, але, на відміну під першої групи, ставлення до виховання підлітків більш пасивне. Взаємовідношення між батьками і дітьми можна скоріше назвати співіснуванням. У таких родинах авторитет батьків невисокий. У підлітків із родин даної групи разом з певними позитивними якостями можна спостерігати і негативні: лінь, упертість, лицемірство.
Третя група родин. Найбільш характерна риса — конфлікти. У педагогічному плані такі батьки неспроможні, а діти, що виховуються в таких родинах, часто відносяться до категорії «важких».
Четверта група родин. Це родини, в яких нікого не хвилює внутрішній світ дитини. їхнє головне правило: «Щоб навчався відмінно і поводився пристойно». Стосунки між батьками і дітьми позбавлені близькості, взаєморозуміння. І результат такого виховання — повне не сприймання дитиною моральних норм своєї родини.
Отже, шановні батьки, ви маєте завжди пам’ятати, що моральне обличчя дитини — її погляди, ставлення до людей — головним чином залежать від того, яким підліток бачить своїх батьків удома, у родині. Дитина — це дзеркало, у якому його батьки можуть побачити самих себе.
Чому підлітки часто невідверті з батьками |