Учні навчають одне одного в парах змінного складу. Навчання одне одного — це один із найефективніших способів засвоїти інформацію й застосувати па практиці навички та вміння з пояснення важливого матеріалу, ставити запитання, слухати, спілкуватися тощо. Учні також зможуть за допомогою своїх товаришів розглянути загальну картину понять і фактів, які необхідно вивчити під час уроку, що, у свою чергу, викличе запитання та сприятиме виникненню інтересу до предмета, що вивчається.
Отже, ця гра ініціює інтерес, спонукає до додаткових запитань, дає можливість учням брати активну участь у процесі навчання й обмінюватися своїми знаннями з однокласниками. Принцип — кожний навперемінно є учнем і вчителем.
Підготовча робота
Підготувати картки за кількістю учасників (молена приготувати картки із запасом). На картках записати визначення понять, факти, опис концепцій, тобто ту інформацію, що є предметом вивчення. Інформації повинно бути небагато (3—4 речення). Картки можуть повторюватися.
Пам’ятка для вчителя
1. Роздати по одній картці кожному учасникові.
2. Попросити уважно прочитати текст.
3. Обійти аудиторію й упевнитися, чи розуміють учні зміст тексту. Запитати, чи все зрозуміло.
4. Пояснити правила роботи.
5. Оголосити початок вправи. Стежити, щоб ніхто не залишався без пари. Якщо кількість учнів є непарною, то учитель також бере участь у грі. Не забувати стежити за часом.
6. Підбити підсумки. З’ясувати, хто зміг навчити більшу кількість учасників і сам дізнався більше інформації. Опитати декількох учнів. Можна запропонувати комусь узагальнити всю інформацію або її частину у формі зв’язної розповіді. Доцільно записати відповіді на дошці як план засвоєння нового матеріалу (опорного конспекту) з наступним перенесенням у зошит.
Підсумкові запитання
• Наскільки успішно навчати й навчатися?
• Що дізналися нового?
• Які проблеми виникли під час навчання?
• Що запам’яталося більше — те, що вчив ти, або те, чого тебе вчили інші? Чому?
• Чому навчання інших уважається найефективнішим способом власного навчання?
Пам’ятка для учнів
1. Кожний учасник повинен пояснити товаришеві ту інформацію, яку отримав на картці, а також переконатися, що співрозмовник зрозумів і запам’ятав новий матеріал (запитати, що незрозуміло, і попросити його переказати суть нової інформації).
2. Кожний учасник вільно пересувається аудиторією.
3. Учень, зустрівши іншого учасника, запитує, чи відомо співрозмовникові те визначення, поняття, що записано у його картці; якщо відомо, то учень просить співрозмовника пояснити це визначення (поняття) і порівнює з поясненням у своїй картці. Якщо відповіді немає або вона вимагає уточнень, учень сам повідомляє визначення з картки й просить товариша повторити нову інформацію своїми словами.
4. Потім учасники міняються ролями. Бесіда кожної пари триває 2-3 хв.
5. Потім учасники розходяться й зустрічаються з іншими учнями.
Завдання учасника — навчити якнайбільше людей і самому засвоїти якнайбільше нової інформації.